Grupp: Huvudforum

G5 Entertainment

0
Ogilla!
17
Gilla!
2010-09-21 09:20:56

Nytt litet företag som skriver program till I-Phone och liknande. Deras försäljning har verkligen kommit igång och överträffat förväntningarna, styrelsen höjer prognosen för 2011. Kursen låg kring 2.50 i början av året. Kostar nu över 8.

Vinst per aktie 1.40, 2011 (styrelsens prognos).

Vad tycker ni värdet borde vara idag? Själv tycker jag 10-14 lätt..

0
Ogilla!
5
Gilla!
2010-09-21 09:33:55

10-14 det är 40% skillnad mellan 10 och 14, bra spännvidd i dina prognoser. hur kommer du fram till det värdet? 

0
Ogilla!
38
Gilla!
2010-09-21 09:37:01

Ingen vetenskap men snabb överslagsberäkning baserat på vinst per aktie och P/E. Detta bolag kommer troligen bli en av de kommande raketerna. De har allt på plats och säljer över förväntningarna. Jag har köpt. 

0
Ogilla!
5
Gilla!
2010-09-21 09:42:01

okej, tack för svar 

0
Ogilla!
35
Gilla!
2010-09-21 09:44:38

Vi var några som skrev om bolaget för ett antal år sen på ag.
Vill man grotta ner sig finns mkt siffror över bolaget o försäljningen här:
L Ä N K
Dom har roadshow i denna o nästa vecka.
Själv är jag mest glad att det inte kom bud när bolaget stod i 5:-
Det har gjorts många NE i amerikanska bolag på rätt svindlande nivåer
för att växa på mobilspelsmarknaden.
Hade folk haft bättre koll hade ju bolaget varit uppköpt, ett bud en bit över
10 nu kan man ju leva med.
Bolaget är välskött o skuldfritt så om marknaden fortsätter o va ok, så ser
jag inte varför bolaget skulle sluta växa.

0
Ogilla!
37
Gilla!
2010-09-21 09:55:46

Jag har också läst på och tycker det verkar vara ett kanoncase. Tänkte mest om jag tänkte fel med att se kursen kring 5-8 när jag tycker allt över tian vore mer rätt med tanke på dagens PM. 

0
Ogilla!
44
Gilla!
2010-09-21 10:13:17

Det är ju ganska uppenbart att detta bolag är felvärderat med hänsyn till vad som idag kommunicerats. Bolaget är för litet för att upptäckas men det lär bli ändring på det.

"Med anledningen av morgonens prognoshöjning påminner styrelsen för G5 Entertainment om den road show som bolaget har för avsikt att genomföra under slutet av september.

Som ett led i sin strävan att öka de svenska placerarnas kännedom om den verksamhet som bedrivs i spelföretaget G5 Entertainment genomförs ett företagspresentationer. Under presentationerna kommer deltagarna att få ta del av de positiva effekter som bolagets nya affärsmodell ger"

 

0
Ogilla!
38
Gilla!
2010-09-21 12:41:01

Den här informationen kom 14 sept så prognoshöjningen som kom idag var ju inte oväntad.. :)

"Lanseringen av Virtual City har haft betydande positiva effekter för G5 Entertainment:s omsättningen och marginalerna. Vi kommer att fortsätta att bevaka den dagliga försäljningen av spelet under de kommande dagarna dagarna att kunna ge en mer precis guidning inför innan vår första presentation vid Aktietorgsdagarna den 23 september. Det är emellertid redan nu uppenbart att vi kommer att behöva öka vår prognos för både Q3 och helåret 2010 igen"

Här finner ni dagens PM:


http://www.g5e.se/corporate?t=oth&y=2010#20100906

Inlägget är redigerat av författaren.

0
Ogilla!
39
Gilla!
2010-09-22 08:56:33

Tjohoo...härligt för dem..säljer sina spel online och kan se sin försäljning online och får pengarna nästan direkt med ett litet avdrag (läste någonstans att endats 30% försvinner, resten är deras)..en av IT-företagens guldgossar 

G5 Entertainment kan meddela att bolaget nu har uppnått en försäljning om mer en miljon nedladdade spel på iOS (iPhone, iPhone 3G, iPod Touch, iPhone4 och iPad). Det totala antalet nedladdningar från App Store, inklusive betalda och gratis nedladdningar men exklusive uppdateringar) uppgår till mer än 6 miljoner.

0
Ogilla!
29
Gilla!
2010-09-27 22:21:45

8.60 idag..kanske når 10.an för fing..:)))

klart undervärderad aktie 

0
Ogilla!
9
Gilla!
2010-09-28 09:27:06

Presentation i sthlm i går, fortsatt full fart framåt.

En rolig artikel, GLU mobile drar in 13,5 miljoner USD för att göra samma
sak som G5 finansierade ur egen kassa.
L Ä N K

0
Ogilla!
14
Gilla!
2010-09-28 13:17:24

#10

10 spänn:-)

0
Ogilla!
50
Gilla!
2010-09-28 16:34:31

G5 hoho..sälj på 10 men högst betalt idag 9,95! Bra jobbat...Fing kan ha en chans!  

0
Ogilla!
34
Gilla!
2010-09-28 21:12:48

Det var avslut på 4000 aktier på 10, fast det var på Burgundy, fighten är redan över:-)

0
Ogilla!
31
Gilla!
2010-09-28 21:23:42

aha..ser inte det i mitt system..seger till G5 då alltså...:))

(men kollade DI:s trader också..fanns inte med där heller) 

Blir troligen 14 innan lite paus...

Inlägget är redigerat av författaren.

0
Ogilla!
30
Gilla!
2010-09-28 23:26:07

Bra flow sailor! 

0
Ogilla!
34
Gilla!
2010-10-04 08:39:08

Dagens G5 nyhet. Ja tian kom ju ganska omgående. Ny fart uppåt.. 

G5 Entertainment: G5 Entertainment: Lanserar Virtual City HD för iPad den 14 oktober

G5 Entertainment kan meddela att bolaget har överlämnat sin version av det bästsäljande stadssimuleringsspelet Virtual City HD för IPAD till Apple för granskning. Spelet beräknas kunna lanserar på iPad den 14 oktober. Den iPhone-version av spelet Virtual City HD som släpptes den 9 september sålde på 10 dagar mer än 50.000 exemplar och har fått mycket god kritik av såväl kunder som medierG5 Entertainment: G5 Entertainment: Lanserar Virtual City HD för iPad den 14 oktober

0
Ogilla!
40
Gilla!
2010-10-13 16:31:59

Den här matrisen växer i G5 åt båda hållen. Företaget självt är förvånade över hur väl de äldre spelen fortfarande genererar intäkter. Minst två spel ligger för lansering som ännu inte finns med i denna uppställning.

http://hem.bredband.net/b131796/spelstatistik.htm

0
Ogilla!
20
Gilla!
2010-10-14 16:03:12
0
Ogilla!
42
Gilla!
2010-10-15 17:14:10

Veckoanalys: upprepar att detta bolag är skuldfritt, vi slipper sålunda det överhängande nyemissionshotet som är så påtagligt för andra småbolag. 10:an nåddes för två veckor sedan, därefter följde lite vinsthemtagningar. Nu får den som vill köpa åter göra det på köpsidan eftersom inga säljer. Idag är vi åter uppe på 10-10.20 igen  Nästa steg är mot 14 är min tro.  

Det finns mycket matnyttigt att läsa i tidigare publicerade länkar. God Helg...

0
Ogilla!
47
Gilla!
2010-10-22 15:08:55

Veckoanalys: Kursen nu på eftermiddagen har avancerat till 11.50, dvs mer än 10 % plus från förra fredagen. Fortfarande säljs det inte utan köparna måste hugga de aktier som bjuds ut.

Lite nytt från axier  "I veckan höll Apple - som G5 Entertainment har ett mycket nära samarbete med - en konferans där en hel del nyheter presenterades. En av marknadsföringsgeniet Steve Jobs överraskningar var att Apple släpper en Macversion av App Store, som ska fungera precis som för iPhone, iPod Touch och iPad"

Min kommentar: G5 har en mycket bra spelplattform att sprida i Applevärlden vilket kommuniceras nästan dagligen från G5 nu...G5 startade i PC världen.

Så kurs 14 tycker jag fortfarande finns inom en inte alltför lång tidshorisont.

0
Ogilla!
40
Gilla!
2010-10-22 16:25:00

Angående uppköpet i branschen tidigare i veckan, jag tyckte 20 MUSD var bra betalt, det visar sig vara ännu bättre, det stora värdet i bolaget, IP rättigheterna till angry birds följde inte med i köpet, heller inte uppföljaren.

"Under the deal, EA will not receive the intellectual property rights to "Angry Birds,"

www.financialpost.com/news/Electronic+Arts+Angry+Birds+publisher/3705337/story.html#ixzz1364YJtAYA

0
Ogilla!
36
Gilla!
2010-10-25 21:00:18

Vet inte hur man ska tolka den framtida utvecklingen när bolagen är på helsida i expressen men...

 Ja, börsbolaget är med i expressen:-)

0
Ogilla!
49
Gilla!
2010-10-26 08:57:08

haha..ja när kvällstidningarna uppmärksammar så är det dags att sälja brukar det heta...men gäller inte G5. Det som pågår är total omvärdering som jag efterlyste i #0.. 

0
Ogilla!
41
Gilla!
2010-10-26 22:13:39

nya tider,
trodde ni EA games var "da shit", mister big inom spel? think again:
spelutvecklaren Zynga som tagit fram facebookhiten farmville värderas högre än EA.

Intäkterna kommer mestadels från mikrotransaktioner från spelare som vill köpa tex. en störra ko i sitt farmville.  L Ä N K

...man häpnar,

G5 har ju tre starkta ägare i form av de grundare som är verksamma i bolaget, så ngt hostile take over blir svårt, men man undrar när dom ska bli uppvaktade,
"de stora" har fortfarande lite cash o letar förvärv, kanske kommer ett bud? 

 

0
Ogilla!
11
Gilla!
2010-10-27 08:59:22

Framförallt häpnar man inför räknestycket att ett företag som omsätter $300 miljoner värderas till  $ 5 000 miljoner ;-)

Tänk vad man kan bevisa med lite "forward estimates" ;-)

0
Ogilla!
57
Gilla!
2010-12-07 10:14:17

G5. Hela affärsmodellen är perfekt. VD:n är klok. Produktportföljen växer snabbare än tänkt. Har tankat G5 ett tag nu. Höjer min målkurs till 20 kronor under 2011. (hade skrivit mer utförligt men den försvann...orkar inte skriva om den)

0
Ogilla!
57
Gilla!
2011-01-03 09:16:40

Där satt 14!

Höjd prognos för 2011 så 20 kronor är rimligt antagande. 

0
Ogilla!
56
Gilla!
2011-01-03 09:25:06

G5 Entertainment: G5 Entertainment: Försäljningen tripplades, G5 höjer prognosen

Ledningen för G5 Entertainment bekräftar att bolaget infriar den redan tidigare kommunicerade försäljningsprognosen för 2010 om 22 Mkr (en ökning om 132% jämfört med 2009) och ett rörelseresultat om 9 Mkr (2009 en förlust om 1,5 Mkr).

Ledningen passar samtidigt på att revidera upp vinsten per aktien (EPS) till 1,00 SEK. Ökningen beror i första hand på två faktorer (a) en minskning av minoritetens andel som en följd av att G5 Entertainment köpt ut minoriteten i det ukrainska dotterbolaget och (b) införandet av skatteavdrag på Malta vilka nu kan tas upp då styrelsen fattat beslut om att betala utdelning från gruppens studios till koncernens moderbolag, G5 Entertainment AB (publ).

Den redan tidigare kommunicerade prognosen avseende intäkterna Q4 2010 uppgår till 7,3 Mkr, en ökning om 12 procent jämfört med Q3 2010 och 93 procent jämfört med Q1 2010. Jämfört med samma period 2009 uppgår ökningen till 288 procent. Rörelseresultatet för det fjärde kvartalet 2010 om 3,16 Mkr motsvarar en ökning om 10 procent jämfört med Q3 2010 och en ökning om 144 procent jämfört med Q1 2010. Rörelseresultatet för Q4 2009 var negativt.

Likvida medel steg från 2,3 Mkr per den sista september, och uppgick till 4,7 Mkr den sista december 2010. Ledningen förväntar sig ett betydande och positivt kassaflöde under såväl Q1 som för 2011.

Dessa siffror baseras på delvis ofullständiga uppgifter om försäljningen av G5 Entertainments spel under november och december 2010, och de kan komma att avvika från de siffror som redovisas i den bokslutskommuniké som publiceras den 25 februari 2011.

Ledningen för G5 Entertainment bekräftar vidare försäljningsprognosen för 2011 till 40 Mkr, med ett rörelseresultat om 15 Mkr, vilket är 82 % ökning av omsättningen samt 66 % av rörelseresultatet jämfört med 2010. Med hänsyn till elimineringen av minoritetsintressen och av ytterligare positiva effekter av skatterabatter på den utdelning som moderbolaget erhåller från koncernens utvecklingsstudios höjs prognosen för vinst per aktier (EPS) till 1,60 SEK för 2011.

"Julledigheten i december 2010 och de följande dagarna var mycket framgångsrika för G5 Entertainment. Det råder inget tvivel om att vi gynnades av den framgång som Apple hade då detta företag sålde stora mängder iPods, iPhones och iPads före jul. I många länder var dessa produkter årets julklapp. Vår genomsnittliga dagsomsättning för spel på Apples plattformar tredubblades efter juldagen då miljontals människor packade upp sina Apple-produkter och började leta efter innehåll att ladda ned" säger Vlad Suglobov, CEO för G5 Entertainment.

På en enda dag, den 27 december 2010, laddades det ned mer än en miljon spel från G5 Entertainment, både gratis- och betalversionerna. Våra spel gick med stöd av Apples marknadsföring, direkt in på topplistorna. Vårt senaste premiumspel, "The Mystery of the Crystal Portal 2" blev en semesterhit, särskilt i Europa där iPhone spelet nådde Top 5 Grossing Game rankings i Sverige, Frankrike, Schweiz, Holland, Norge och Österrike, och Topp 100 Grossing Game rankings i 39 länder. iPad versionen av spelet blev Top 10 Grossing Game i 24 länder runt om i världen, och nådde # 4 Top Grossing Game ranking bland iPad spelen i Sverige.

Den ökade dagliga försäljningen för spel på Apple-plattformar har fortsatt in i januari. Då det är svårt att bedöma hur stor del av försäljningen som är en effekt av ett ökat underlag i form av ny plattformar och hur stor del av försäljningen som är säsongsbetonad på grund av semestrar och marknadsföring, väljer G5 Entertainment att inte revidera prognosen för 2011 innan ledningen förstår dessa trender bättre. Uppdaterade prognoser för Q1 2011 och helåret 2011 kommer att lämnas i samband med bokslutskommunikén som publiceras den 25 februari 2011.

Mer information om företaget finns på: www.g5e.se/corporate.

För ytterligare information kontakta: investor@g5e.com

0
Ogilla!
51
Gilla!
2011-01-03 11:35:06

G5 är väl för liten att nämnas men slår väl samtliga aktier under 2010? 470 % eller nåt sådant...säg 3 kronor till 14... och den lär fortsätta upp..

0
Ogilla!
68
Gilla!
2011-01-03 16:26:03

Välj ditt PE-tal du tycker passar för ett igångvarande bolag som har färdiga produkter som säljs fortlöpande via Apple och andra..EPS 2011 1.60

PE10 ger 16 kronor

PE15 ger 24 kronor

PE20 ger 32 kronor

 

0
Ogilla!
60
Gilla!
2011-01-10 09:11:28

Dagens PM:

Nio dagar in januari kan ledningen rapportera att koncernens dagliga försäljning är två till tre gånger högre (beroende på om det är en vardag eller helgdag) än innan julledigheten i december 2010. Ledningen för G5 Entertainment kommer att avge en reviderad prognos för såväl helåret som Q1 2011 i den bokslutskommuniké som lämnas den 25 februari 2011.

Förvisso upp 10% i idag på morgonen, dvs 16,9 kronor...men G5 är snälla mot oss a.ä, samma mönster som förra gången de höjde prognosen..flaggade för höjningen i god tid , nu kommer flaggningen mer än en månad före prognosen. 

0
Ogilla!
52
Gilla!
2011-01-10 10:59:03

När försäljningen ökar mer än någon ens anat, inte ens ledningen, kan man för att hitta rätt leka med PE-talen. Om G5 tidigare värderades med PE10 så tycker jag man nu kan höja till PE15. Det ger en kurs om 24 kronor baserat på värden före kommande prognoshöjning. Så 20 kronor lär komma inom kort..

0
Ogilla!
30
Gilla!
2011-01-10 13:59:52

Fjong! Där touchades 20. Höjer till 30 kronor för 2011. 

0
Ogilla!
35
Gilla!
2011-01-11 06:59:03

Ja tror 30 är alltför lågt.
Är det inte den mest klassiska fällan av alla?
att tro att bolag som gått bra nog kommer få lite mer problem o att dåliga bolag kommer att gå lite bättre,


Det är mkt parametrar att hålla reda på, men om vi tar lite tummepekfingerindikationer som
vi faktiskt fått ifrån bolaget.

1) bolaget kommunicerade att det laddades ner mer än 1 miljon spel den 27/12.
Tidigare data har visat att mer än 10% av dessa är betal versioner.
OM vi vidare antar ett snittpris på 3 USD, vilket är mkt konservativt,.
Då får vi 3*6,9(usd/sek)*0,7(försäljningskostnad)*100 000 = 1,4 miljoner, på en dag,
eller 511 miljoner per år. 40% vinstmarginal ger drygt 200 miljoner.
Julföräljningen är dock exceptionell, om jag antar en normal tillväxttakt för marknaden 2011,
och att "juleffekten" var 500%. Då hamnar vi på 40 miljoner. eller dryga 5 spänn per aktie i vinst, p/e 4

2)
Nio dagar in januari kan ledningen rapportera att koncernens dagliga försäljning är två till tre gånger högre (beroende på om det är en vardag eller helgdag) än innan julledigheten i december 2010.

stoppar man in dom siffrorna så hamnar vpa på mellan 3,3 och 5 sek, mer än 100% över
dagens prognos.


Det här är en mkt schablonartad uträkning, men folk är så konservativa, viket ju medfört att man tagits på sängen varje ny prognosuppdatering.

Det verkliga utfallet kommer i stor utsträckning att styras av vilka spelsläpp som kommer under året.
Man har åtminstone ett IP man filat länge på från den egna studion. 

Jag har sålt lite, lite för att balansera upp portföljen med ser en bra bit upp till.
Om börsen är på skapligt humör o bolaget fortsätter på inslagen väg, så tror jag att folk kommer förvånas några ggr till under året.

0
Ogilla!
32
Gilla!
2011-01-12 10:34:31

17 kr nu och -20% idag.
Spreaden över 10%

0
Ogilla!
38
Gilla!
2011-02-24 17:20:05

Guidning inför morgonens rapport.. 

EPS 2011 1.60

PE10 ger 16 kronor

PE15 ger 24 kronor

PE20 ger 32 kronor

-------------------------
EPS 2011 2.00

 

PE10 ger 20 kronor

PE15 ger 30 kronor

PE20 ger 40 kronor

Inlägg är redigera av författaren.

0
Ogilla!
43
Gilla!
2011-02-24 20:09:38
Ladda ned

Jag följde tidigare alla listor o skattade försäljningen noga men har gett upp, det är för många spel o plattformar nuförtiden:-)

Passar på o posta en jmr bild mellan Gluu ett av de största noterade
aktierna med mobilspel som huvudfokus (180MUSD).

Man slutar inte fascineras, det finns typ ingen som äger Gluu som följer G5 o vice versa, ändå denna korellation.

Ja avstår från att gissa om morgondgn, men en monsterrapport o 30 spänn skulle vara roligt.

0
Ogilla!
11
Gilla!
2011-02-24 21:37:37

Dagens kurs 23.70 ger PE15 (prognos 2011 EPS 1.60). Så kommer det in EPS prognos 2011 på 2.00 imorgon så är, allt annat lika, rimlig kurs 30.  

Börsvärde idag 175 Mkr med prognos rörelseresultat 2011 15 mkr.

Ledningen har hela tiden varit försiktig och överträffats i sina antaganden. Gång på gång.

Äger aktien.

0
Ogilla!
14
Gilla!
2011-02-25 08:34:54

Åter en stark rapport. Styrelsen höjer EPS 2011 till 1.90. Rörelseresultat 2011 höjs till 16 Mkr (15 tid prognos).

"Under perioden januari till december 2011 räknar ledningen med en omsättning på 45 mnkr (13 mer än den föregående prognosen på 40 mnkr) och ett rörelseresultat på 16 mnkr (7 mer än föregående prognos på 15 mnkr) och en vinst per aktie på 1,9 kronor (19  bättre än föregående prognos på 1,6 kronor).

0
Ogilla!
9
Gilla!
2011-02-25 08:39:35

Inlägg är redigera av författaren.

0
Ogilla!
39
Gilla!
2011-02-25 08:39:37

Kan inte tänka mig en mer skalbar produkt, och som distribueras elektroniskt (utan fysisk hantering) en G5:s spel. Och kan de generera en vinst på 16 med en omsättning på 45 så är det svårt att slå på annat håll.

27 spel lanserades 2010. Inför 2011 planeras hela 80 spel.

0
Ogilla!
5
Gilla!
2011-02-25 09:22:43

grattis

varför använder du dig enbart av p/e o eps? fått för mig att de flesta använder ev/ebit för att täcka in bla skulder.

0
Ogilla!
9
Gilla!
2011-03-28 23:25:57

Have you noticed any effect of the cross selling feature in your games, yet?  CEO: We had cross-selling functionality for more than a year, but the new version which we are rolling out allows us to promote unlimited number of games, while previous version had certain limits. We have definitely noticed a positive effect of the new version, both on sales and customer communication.

CEO:Q1 forecast update will be communicated very soon after the end of Q1

0
Ogilla!
48
Gilla!
2011-04-07 21:39:04

Från 24 feb: "Dagens kurs 23.70 ger PE15 (prognos 2011 EPS 1.60). Så kommer det in EPS prognos 2011 på 2.00 imorgon så är, allt annat lika, rimlig kurs 30"  

Uppföljning: ledningen levererar och ger försiktig guidning (försiktigt positiv till höjning av prognos).

Så min tro om kurs 30 innan 2011 känns rimligt säker. Idag 22,70.

0
Ogilla!
9
Gilla!
2011-07-20 17:44:39

http://www.g5info.se/aktien.htm

Idag 23.60 och köpsignal.

Plus 10 kronor i år lätt (33.60).

0
Ogilla!
8
Gilla!
2011-07-21 09:30:36

Stockpicker rekar, kurs 30.
Senaste släppet har gett en kursetta på Europas största marknad UK.
G5 har kommit o bli ett litet EA, alla förläggare i öst vill jobba med bolaget, man vet att man får ett bra namn bakom sig o G5 kan plocka russinen ur kakan.

Jag har sålt av en hel del på 20-24 men har en rejäl hög kvar. Den får ligga där, om bolaget fortsätter sköta sig så ser jag inte varför man inte skulle nå VDs mål med 100 miljoner i vinst.

Ett av få bolag jag sett som gör i stort sett allt rätt.

... ned till bäcken...för att vaska guld...
0
Ogilla!
14
Gilla!
2011-07-21 09:43:19

Så länge jag följt VD:n så har han alltid haft rätt och inte överdrivit prognoserna. Om 100 milj i vinst..då pratar vi inte 33 kronor..:)

0
Ogilla!
7
Gilla!
2011-07-21 14:39:50
Ladda ned

bra chart

0
Ogilla!
10
Gilla!
2011-08-17 11:10:22

Stark rapport med mycket stark framtidstro. De skriver bland annat att de höjer investeringstakten för att öka lansersingstakten av spel. Bolaget kan sägas vara rimligt värderat på de historiska siffrorna men med blick för den framtida potentialen är värderingen riktigt låg. Aktievärderingen höjs språngvis och min tro är att den nu är redo för nästa språng uppåt.

Januari-juni 2011 - sammanfattning

* Koncernens intäkter för perioden uppgick till 19 142 tkr, vilket är en uppgång med 133 procent jämfört med 8 206 tkr för samma period 2010. Detta är i linje med den prognos som presenterats tidigare på 19 mnkr. Jämfört med motsvarande period 2010 ökade koncernen sin omsättningstillväxt på årsbasis från 75 procent till 133 procent.

* Rörelseresultatet för perioden var 7 762 tkr, vilket är en uppgång med 161 procent jämfört med 2 977 tkr för samma period 2010. Detta överensstämmer med den prognos som presenterats tidigare på 7,8 mnkr. Vinsten per aktie var 0,89 kronor under perioden. Detta resultat är i nivå med den prognos som lämnats tidigare på 0,88 kronor.

* Under perioden hade koncernen ett positivt kassaflöde på 2 068 tkr. Kassareserverna uppgick till 6 960 tkr den 30 juni 2011. Ett negativt kassaflöde under perioden april-juni berodde på ledningens insatser för att öka produktionen och lanseringen till ett spel i veckan. Detta fordrade större intern utvecklingskapacitet samt investeringar i ytterligare projekt och intellektuella rättigheter. Eftersom man i koncernen ackumulerade tillräckliga kassareserver under perioden januari till mars beslutade ledningen att det var dags att öka investeringarna i nya produkter för att säkerställa en starkare tillväxt under den andra halvan av 2011 samt under 2012. I fortsättningen avser ledningen att behålla balansen mellan tillräckliga kassareserver och aktiva investeringar för högre tillväxt.

* Den 30 juni 2011 var koncernens omsättningstillgångar 13 066 tkr. Kortfristiga skulder: 4 647 tkr. Rörelsekapital (omsättningstillgångar-kortfristiga skulder): 8 419 tkr. Balanslikviditet (omsättningstillgångar dividerat med kortfristiga skulder): 2,8. Koncernen har inte några långfristiga skulder och en stark likviditetsposition.

* Ledningen räknar med en omsättning på 31 mnkr och ett rörelseresultat på 11 mnkr under perioden januari till september 2011. Bidrag till vinst per aktie väntas bli 1,26 kronor under perioden januari-september 2011. Den här prognosen motsvarar en omsättningstillväxt på 132 procent och en förbättring av rörelseresultatet med 162 procent jämfört med en omsättning på 14 707 tkr och ett rörelseresultat på 5 841 tkr under perioden januari-september 2010. Ledningen har inte presenterat några prognoser för perioden från januari till september 2011 förrän nu. (1)

* Under perioden januari till december 2011 håller ledningen fast vid den prognos som lämnats tidigare vilket innebär en omsättning på 47 mnkr, ett rörelseresultat på 16,5 mnkr och en vinst per aktie på 1,9 kronor. Denna prognos innebär en omsättningstillväxt på 106 procent och en förbättring av rörelseresultatet med 88 procent jämfört med perioden januari till december 2010. Ledningen kommer att uppdatera prognosen för helåret 2011 och lämna en prognos för 2012 efter utgången av det tredje kvartalet, det vill säga i början av oktober.

* Maj och juni 2011 blev rekordmånader för koncernen i fråga om konsoliderade månatliga intäkter, och endast januari 2011 var ännu bättre. Ledningen räknar med att säsongsmässiga faktorer och rekordförsäljningen i januari fortsätter de närmaste åren, eftersom januari är den månad då användare världen över packar upp sina presenter och skapar en stark efterfrågan i digitalbutikerna som varar i ungefär en månad efter helgperioden.

* Efter periodens slut satte koncernen nytt rekord för månadsomsättningen i juli, som överträffade maj, juni och januari 2011. Koncernens omsättning i augusti är nu på väg att bli bättre än juli månads omsättning.

* Den 30 juni lanserade G5 sina första 5 spel för Android: Supermarket Mania, Stand O'Food, Success Story, Mahjong Artifacts, Mahjong Artifacts 2 som följdes av lanseringen av Paranormal Agency den 4 augusti. Dessa första 5 spel släpptes den sista dagen i det andra kvartalet och intäkterna från dem är således inte inräknade i resultatet för det andra kvartalet. G5:s intäkter från Android-spel ökar varje dag och blir snabbt jämförbara med koncernens intäkter från iOS. Ledningen anser att resultatet för spelen på den nya plattformen är tillfredsställande och räknar med att intäkterna från försäljningen av Android-spel så småningom kommer att stå för en betydande del av koncernens omsättning. I takt med att G5 lanserar fler spel på denna plattform kommer man att locka till sig en stor och trogen publik inom spelgenrerna Adventure och Time Management/Strategy. Ledningen planerar att på sikt lansera Android-versioner av alla spel i företagets portfölj.

* Den 9 juni släpptes Jack of All Tribes för iOS. iPad-versionen av spelet tillhörde de 100 mest lönsamma spelen i Top Grossing Game-kategorin i alla länder där iPad App Store finns och knep bland annat förstaplatsen i denna kategori i Tyskland. Det hamnade också bland topp 10 i Top Grossing Game-kategorin i 33 länder, däribland Frankrike, Kina, Ryssland och Schweiz. Spelet laddades ned 400 000 gånger under de två första veckorna efter lanseringen.

* Supermarket Mania 2 för iOS släpptes den 12 maj. iPad-versionen av spelet tog sig in bland topp 100 i kategorin Top Grossing Game i alla länder där iPad App Store finns och bland topp 10 i samma kategori i 26 länder. Spelet laddades ned drygt 500 000 gånger under de första två veckorna efter lanseringen.

* Under det andra kvartalet 2011 har G5 också lanserat ett antal andra spel, däribland Stand O'Food 3 och Supermarket Management för Mac, Stand O'Food 3 för pc, Treasure Seekers 3 för iOS samt Dress Up Rush för iPad.

* Under det andra kvartalet tecknade G5 ytterligare avtal om drygt 40 spel för iOS och Android och har nu kontrakt med världens 25 bästa utvecklingsstudior för casualspel.

* Från och med maj släpper koncernen ett eller flera spel varje vecka och är därmed på väg att uppnå målet med 80 spellanseringar under 2011. Detta mål innebär att G5:s portfölj kommer att rymma fler än 120 spel i slutet av 2011.

* G5 har öppnat ett marknadsföringskontor i San Francisco (Kalifornien, USA) och anställt marknadsdirektören Larissa McCleary, som tidigare arbetat för Kalifornienbaserade bolag som iWin, Playfirst och Leapfrog. Detta är ett led i företagets strategi för att göra G5 till en spelförläggare i världsklass med närvaro på alla nyckelmarknader. G5 har valt att placera sitt amerikanska kontor i San Francisco tack vare stadens utbud av erfaren arbetskraft och närheten till viktiga samarbetspartner som Apple och Google

0
Ogilla!
19
Gilla!
2011-08-17 12:34:50

Kurs idag. Ca 22.

0
Ogilla!
8
Gilla!
2011-10-04 10:26:49

"Ledningen meddelar att koncernens mål för år 2012 är en omsättning om 87 MKr med ett rörelseresultat på 30 MKr, motsvarande en vinst per aktie på 3,2 SEK."

EPS 2012 3.20 (början 2011, 1.60, alltså 100%)

PE10 ger 32 kronor

PE15 ger 48 kronor

PE20 ger 64 kronor

 

0
Ogilla!
16
Gilla!
2012-02-01 16:15:00

..39 idag..tog förvånansvärt lång tid att få igång kursen...

...Stockholmsbörsena bästa aktie senaste två åren..från 3  kronor till dagens 39...inte illa:)

0
Ogilla!
12
Gilla!
2012-02-02 12:31:33

Får jag backa tiden, se ditt inlägg och hoppa på tåget:-).

Jag ville in i denna men missade vid 23 kr och valde att avvakta. Sen har jag paralyserat sett på, nu får jag helt enkelt försöka förtränga hela historien.

Hoppas du fått bra utdelning på ett riktigt bra case!

Lite desperat har jag börjat kika på Precise igen. Ibland har man ingen seriös regelbok:-)

0
Ogilla!
13
Gilla!
2012-02-02 13:00:50

#53 det blir lätt så..vad jag slås över är dagens rekordkurs samtidigt som köptrycket är enormt..det borde väl rimligtvis innebära att den fortsätter upp..fast vet ej..kanske blir en ny årslång konsolidering till januari 2013..

0
Ogilla!
57
Gilla!
2012-06-27 21:36:09

kring 38 idag..någon vecka in i juli kommer prognosuppdatering och jag räknar med att kursen drar förbi 48 då..VD:n säger fortsatt att målet är 300Mkr med 100Mkr  i vinst..då blir 100 kronor inte omöjligt alls

0
Ogilla!
2
Gilla!
2012-09-21 10:38:42

G5 Entertainment - nu med stöd för iPhone5

Alla av de miljontals kunder som inom de närmaste veckorna mottar sina nya iPhone 5-telefoner med en annan upplösning och aspect ratio jämfört med tidigare iPhone 3/3S/4/4S kan nu spela G5s spel med iPhone 5-stöd.

Här är det första exemplet Nightmares of the Deep (vänstra kolumnen anger nu stöd för iPhone 5) Detta är det första spelet jag hittar av G5 som det är angivet på detta sätt. Fler lär följa

http://itunes.apple.com/se/app/id536572217?mt=8&affId=2139785

Eftersom iPhone 5 har väsentligt större skärm än tidigare modeller gynnas G5s spel, allt annat lika, som annars normalt krävt en iPad, eller att man spelat på en Androidtelefon med större skärmar (typ Samsung eller HTCs telefoner)

MVH marben

0
Ogilla!
2
Gilla!
2012-09-26 09:04:15

Till slut ser vi nu Jumpster live. Se trailer nedan och hitta länk till Apple App store. Stor spelvariation och "skön känsla" efter vad jag kan se i trailern. Förhoppningsvis tar sig spelet upp på top grossing-listorna och visar att G5 vet hur man monetariserar en publik inom genren physics-puzzlers.

MVH marben

http://www.g5e.com/games/jumpster_ios

0
Ogilla!
2
Gilla!
2012-10-04 13:41:52

Kommentar till prognos

Prognos för tredje kvartalet 2012

G5 Entertainment lämnade sin preliminära prognos för det tredje kvartalet i tisdags. Omsättningen landade på 23,9 MSEK för kvartalet och rörelseresultatet på 6,6 MSEK. Tillväxten i omsättning mot föregående kvartal var 28% för omsättningen och för vinsten hela 83%, mycket som följd av ett svagare resultat i det andra kvartalet. Jämfört med tredje kvartalet i fjol ökade omsättningen med 98% och vinsten med 100%. Detta är dock prognosticerade siffror och inte faktiskt utfall. Det är rimligt att tro att de slutgiltiga siffrorna kommer landa på ca 24,5-25Mkr i omsättning och ca 7Mkr i vinst. När det faktiska utfallet för Q2 rapporterades i augusti var exempelvis omsättningen 1,1 MSEK högre än prognosen och rörelseresultatet 0,4 MSEK högre.

Trots ett mycket bra tredje kvartal reagerade aktien negativt och föll från 35 SEK ned till ca 33 SEK. Anledningen till detta är främst att en del investerare nu anser att bolaget inte kommer att nå sitt mål om ett rörelseresultat på 30 MSEK för helåret. Som vi ska studera längre fram kommer vi se att detta faktiskt inte alls är omöjligt, dock är det helt klart en utmaning.

Viktiga spellanseringar under perioden

Under Q3 hade G5 Entertainment lite mer framträdande framgångar med tre spel. Uppdatering 1.7 av Virtual City Playground i slutet av Q2 med fotbollstema under pågående fotbolls-EM gjorde att spelet klättrade uppåt och slog sig in på top 10 grossing iPad games runtom i världen och även uppvisade fina positioner på iPhone (top 25-50 ibland annat UK, Frankrike och Tyskland). Dessa positioner höll i sig in i början av Q3 innan spelet föll tillbaka igen. Letters from Nowhere 2 fick även en feature-placering på Google Play, något som drog med sig nedladdningar av G5 spelportfölj över hela linjen. Spelet kom som högst på en 17 plats i Italien och Nederländerna men hade även bra placeringar i UK, Frankrike och Spanien (ca top 25). Dock uppvisade inte spelet särskild hög ”stickiness” utan föll snabbt tillbaka när featuren togs bort. G5 fick även en lite mindre framträdande feature med spelet Spirit of Wandering, men detta gav endast marginell effekt på top grossing positionerna. I ingen av fallen ovan lyckades bolaget särskilt bra på den mycket viktiga USA-marknaden, som under 2011 stod för 48% av alla intäkter på appmarknaderna totalt sett. Det blev istället i september i samband med lanseringen av spelet Nightmares of the Deep – The Cursed Heart, som bolaget fick en av sina främsta framgångar i USA sedan lanseringen av Virtual City Playground under sommaren/hösten 2011. Då letade sig VCP upp till en 68:e plats i USA. Nightmares […] kom upp till plats 59 innan det föll tillbaka. Spelet uppvisade en helt annan grafisk nivå än många av de övriga spelen och detta verkar ha gått hem på den amerikanska marknaden.

Marknaden under det fjärde kvartalet

De som följt spelmarknaden för mobiler och tablets kan enkelt notera att betydelsefulla lanseringar av hårdvara kraftigt påverkar försäljningsintäkterna på spelappar. Detta är den främsta anledningen till att nedladdningsmängderna ökar under jul- och nyårsperioden. Alla de ackumulerade antalet enheter mobiler och tablets som sålts inför julen aktiveras under loppet av ett par dagar och alla prövar att ladda hem nya appar och spel. För G5s del handlade det om en daglig intäktsökning på ca 70% under dessa dagar i fjol, och året innan det med en tredubbling av de dagliga intäkterna. Detta håller i sig ett par veckor in i januari. Detta är den främsta anledningen till att Q4 och Q1 är de i särklass viktigaste kvartalen med Q2 som lågpunkt och Q3 däremellan. I år ser dock Q4 ut att vara extra betydelsefull, vilket kommer ge en kraftig påverkan på intäkterna för spelbolag såsom Glu Mobile och G5 Entertainment som enbart fokuserar på spel för smartphones och tablets.

I fjol lanserades iPhone 4S i oktober med stor framgång. Även i år har Apple gjort en om möjligt än mer efterlängtad och uppseendeväckande lansering med iPhone 5. Även om offentliggörandet skedde i slutet av september sker utrullningen av telefonen i praktiken under Q4. Skärmen på iPhone 5 är dessutom betydligt större än föregående generationers iPhone, vilket allt annat lika bör gynna G5s spel. Merparten av G5s spel är som bekant hidden object-spel, vilket kräver en större skärm. När nu iPhone 5 successivt rullas ut världen över kan vi förhoppningsvis se fram emot större framgångar inom iPhonespel än tidigare, då iPadspelen helt dominerat G5s försäljning.

Vi såg iPhone 4S i fjärde kvartalet 2011, i år ser vi iPhone 5. Detta känns ju ganska likvärdigt ur ett marknadsperspektiv. Finns det inte andra marknadspåverkande lanseringar? Jo, i år är de väldigt många. Det är nu mer eller mindre bekräftat (dock fortfarande inofficiellt) att Apple lanserar en iPad mini under oktober. Med en väsentligt lägre prispunkt beräknas denna sälja i större upplaga än tidigare iPad. I tillägg till dessa två lanseringar, som i sig själva är så stora att de kraftigt påverkar intäkterna för spelföretagen, kommer även Amazon med en uppdaterad variant av Kindle Fire, som kallas Kindle Fire HD. Lanseringen av denna kommer också vara mer internationell än tidigare och flera av de större länderna i Europa får nu tillgång till enheten. Google har dessutom nyss släppt den populära Nexus 7. Både Kindle Fire och Nexus 7 kommer vara stora konkurrenter till iPad mini och de lägre prispunkterna för samtliga apparaterna kommer leda till en massiv försäljning.

Jag har dock utelämnat den kanske största lanseringen hittills. Den absolut största lanseringen har att göra med Windows 8 i oktober (gilla det eller inte men så är det de facto). I samband med detta kommer en stor mängd tablets och hybriddatorer lanseras av diverse tillverkare samt ytterligare mobiler. Microsoft själva kommer med sin egna tablet som de valt att kalla Surface. Huruvida Windows 8 blir en succé eller inte är det ingen som vet. Däremot vet vi att Microsoft med sina finansiella muskler och en alltmer utmanad marknadsposition inom desktops och laptops, gör allt för att slå sig in på smartphone- och tabletmarknaden. Kanalerna kommer att fyllas med Windows 8-enheter och mycket reklam för dessa kommer att göras, det kommer Microsoft se till.

Slutsatsen är att det fjärde kvartalet i år blir något i hästväg om vi tittar på marknaden i stort, och i o m alla dessa lanseringar anser jag att detta även kommer det att spilla över in på det första kvartalet 2013.

G5s position för det fjärde kvartalet

Vi vet idag lite grann om vad som kommer att ske under det fjärde kvartalet för G5s del. Redan i denna vecka kommer en stor uppdatering av Virtual City Playground som av G5 själva beskrivs som ett nästan helt nytt spel. I samtliga tidigare fall (VCP har fått fyra större uppdateringar tidigare) har försäljning stigit kraftigt. Spelet har god stickiness och den där riktigt kraftiga försäljningen tenderar att sitta i i cirka två månader för att sedan, dock ganska långsamt, falla tillbaka. Jag kan tänka mig att vi kommer få se en starkare koppling mot sociala medier och att det sociala elementet med interaktion med övriga spelare kommer att stärkas. Vi kommer även att till slut få se det efterlängtade Build-a-Lot 3 – Passway to Europe som G5 utvecklat för iOS och publicerar spelet på licens från HipSoft. Det är en fjäder i hatten för G5 att ha lockat över HipSoft till dem. Deras tidigare Build-a-Lot och Build-a-Lot 2 har publicerats av Glu Mobile och nått stora framgångar i USA, det andra spelet uppnådde exempelvis en 11:e position för top grossing iPad games i USA innan det föll tillbaka relativt snabbt. Dock verkar Glu totalt misslyckats med Free-to-play versionerna av de båda spelen, och kanske var det just framgångarna G5 haft med Virtual City Playground och dess ”stickiness” som fick HipSoft att gå till G5?

Låt oss heller inte glömma Jumpster. Detta spel har fått enormt bra recensioner i flera amerikanska webbtidningar, och spelet har legat som högst 3:a på Top Free iPad Games och 11 på Top Free iPhone Games i USA. Spelet har dock kritiserats, med rätta, för påträngande monetariseringsförsök och sämre avvägd balansering. Liksom i fallet med VCP kommer vi få flera uppdateringar av spelet och vad vi kunnat se hittills är att det i alla fall tycks uppvisa ”stickiness” då spelet fortsätter att successivt klättra uppåt på Top Grossing-listorna. Därför är det alldeles för tidigt att avskriva Jumpster som ett misslyckande. Jag tror tvärtom att detta kan komma att bli en av G5s största framgångar sedan VCP när de väl justerat monetariseringen. Spelet är roligt och uppskattas av recensenterna. Återkommande uttryck är att G5 och Vogat lyckats åstadkomma något nytt inom en ganska uttjatad genre med många dåliga Angry Birds-kopior. Att nå fram i bruset till den stora amerikanska publiken som G5 faktiskt gjort är en stor framgång och i o m detta har deras position inför kommande lanseringar stärkts ytterligare. Det lär inte dröja länge innan en första uppdatering kommer med ny balansering samt ytterligare spelmaterial och tweaks. Detta kommer sätta fart på spelet igen.

G5 har även ytterligare några ess i rockärmen. Några av dem känner vi inte till idag, men däremot vet vi att de ännu inte släppt någon uppföljare till Special Enquiry Detail. När detta spel lanserades förra året tog det sig in på första plats på Top Grossing iPad Games i UK, som tillsammans med Japan är den andra största appmarknaden i världen. Vi vet också från intervjuer att de jobbar på ett eget IP som ligger utanför de genre de hittills publicerat i. Dessutom kommer nu till slut Lost Souls på Google Play, ett spel som gått relativt starkt på iOS. Även uppföljaren till Magicians Handbook släpptes igår och ligger redan idag på Topp 100-positioner i flera viktiga marknader. Tillkommer gör ett stort antal spel (ca 10 stycken till iOS) som de släpper en i veckan av fram till nyåret och med några veckors eftersläp rullar ut på Google Play, Kindle, Nook och övriga plattformar. G5 har nämligen i tysthet lanserat sina spel på ett flertal operatörsplattformar runt om i världen, liksom i Samsungs egna appstores. Detta har de inte kommunicerat något kring, men spelen går att finna om man söker runt.

Resonemang kring omsättning och vinst i fjärde kvartalet

För ett år sedan kommunicerade G5 sitt mål för 2012. De skulle omsätta 87 Mkr, göra 30 MSEK i rörelseresultat och uppnå 3,2 SEK per aktie i vinst. Fram till Q3 har bolaget prognostiserat 16 MSEK i rörelseresultat, vilket betyder att hela 14 MSEK av vinsten måste intjänas i Q4. Vi vet sedan tidigare att Q4 alltid är ett starkt kvartal, men finns det någon rimlig chans att uppnå dessa mål? Låt oss se:

För att nå ett rörelseresultat om 14 MSEK skulle det exempelvis krävas att bolaget säljer för 30 MSEK i det fjärde kvartalet med en rörelsemarginal på strax över 46%. Så hög marginal har de endast haft en gång tidigare, i det tredje kvartalet för 2010 då de levererade en rörelsemarginal på hela 56,6%. Det är inte omöjligt, men klart osannolikt. Ett annat sätt att nå vinstmålet är att sälja ännu mer men till en mer normal marginal. Med en försäljning på 40 MSEK och 35% rörelsemarginal uppnår de också en vinst på 14 MSEK.

Om vi först studerar vad en rimlig marginal kan vara kan vi konstatera att bolaget i fjol hade en marginal på 42,8% i fjärde kvartalet. (Observera att både omsättnings- och resultatsiffrona på Introduce.se är felaktigt angivna för det fjärde kvartalet. De bör vara ca 15,4 MSEK i omsättning och 6,6 MSEK i rörelseresultat, se årsrapporten från juni 2012). En så hög marginal tror jag kan vara svår att uppnå, framförallt då bolaget fortsätter att investera kraftigt i organisation och nya spel. Vidare har säkert Jumpster kostat en del att utveckla och avskrivningarna för dessa börjar nu att belasta resultatet. Fem av åtta kvartal (Q3-2012 inkluderat) har bolaget haft en marginal överstigande 34%, så sannolikheten talar väl för att även Q4 bör hamna över 34%. Detta borde därför vara ett rimligt antagande.

Marginalen påverkas förstås av försäljningen och bolagets interna kostnader (såsom avskrivningar, utvecklingsprojekt och administration) men även av mixen mellan egna spel och publicerade spel. Både mixen och interna kostnader kan vi säga ganska lite om, däremot finns det som vi sett skäl att tro att försäljningen kan komma att bli avsevärt högre i år än tidigare fjärdekvartal på grund av det som sker i marknaden (se beskrivning i stycket om marknaden). Skulle bolaget växa som i fjol mellan det tredje och fjärde kvartalet skulle omsättningen i år för det fjärde kvartalet hamna på strax över 31MSEK (27,3% tillväxt sekventiellt, antar 24.5 MSEK för Q3). Givet händelserna i marknaden kan vi rimligen räkna med att omsättningen blir betydligt högre än så. Är 33 MSEK rimligt? 35? Mycket svårt att uppskatta, men att bolaget skulle sälja för ytterligare 2 MSEK p.g.a. av extraordinära händelser i marknaden känns inte långsökt. Så 33MSEK är klart rimligt, 35MSEK är mer utmanande. Tittar vi istället på G5s spelportfölj så vet vi att både Jumpster och Build-a-Lot tilltalar/tilltalat den breda massan, och Build-a-Lot har ett starkt track record på USA-marknaden. Framgångarna i just USA har blivit allt starkare och tydligare för G5 och fortsätter trenden kommer det ha påverkan på intäkterna. På grund av sin storlek kommer en succé i USA (säg top 25) ställa alla mina beräkningar på kant och spräcka försäljninngsprognoserna med råge. Vi vet helt enkelt inte hur det kommer att gå. Däremot talar ju sannolikheten för att försäljningen i USA relativt sett kommer att gå bättre. Nightmares[…], Jumpster och Build-a-lot indikerar ju detta. Detta kan därför komma att dra upp försäljningen ytterligare någon miljon.

Slutsatser för investeraren

Vad kan man då dra för slutsatser? Ja, berorende på hur pass konservativ eller riskvillig man är så gör man olika antaganden när man handlar aktien till kursen 33 SEK / aktie:

* Den konservativa investeraren handlar idag aktien utifrån ett antagande att bolaget levererar en omsättning kring 31 MSEK Q4 till 30-35% marginal, vilket ger ett rörelseresultat på 9,3-10,9 MSEK. Detta ger en VPA på helåret på 2,7-2,9 SEK (antar 15% skatt vilket bolaget också gör) och ett P/E 2012 på ca 11,5-12,2.

* En investerare med lite mer normal riskaversion tror istället på 33-35MSEK i omsättning och 35% marginal vilket ger en VPA för helåret på 2,9-3,0 och ett P/E 2012 på 11.

* Optimisten tror på den starka marknaden i Q4 och aningens större framgångar i USA för G5 och handlar aktien på tron att G5 säljer för 35-37 MSEK med 35-40% marginal vilket ger en VPA på helåret på 3,0-3,3 och ett P/E-tal på 10-11.

När man tittar på dessa siffror bör man dock hålla en sak i bakhuvudet. Detta är på 2012 års siffror och vi har inte diskuterat 2013 alls här. Beroende på utfall i Q4 och framtidstro pratar vi i spannet om 4,0-5,5 SEK/aktie. Att detta ännu inte alls syns igenom i värderingen, d.v.s. att aktien fortsätter att handlas mestadels baserat på 2012 års vinst får mig att tro att vi lär se en uppgång igen i januari-februari då investerarna byter fokus till 2013. Även om man är konservativt lagd och tror på en vinst nästa år på 4,0 SEK/aktie så handlas aktien idag till P/E 8,3 vilket är långt under vad den historiskt handlats för (P/E 12-14 på innevarande år). Exakt samma mönster sågs vi förra året och vi vet alla vad som hände sen.

Det kommer bli intressant att följa top grossing-positionerna under hösten och vintern. Får G5 stora framgångar i USA kommer aktien att handlas upp kraftigt i förväg då alla förstår den finansiella innebörden av detta. Uteblir framgångarna i USA blir det av större vikt att följa listplaceringarna på de olika marknaderna. Jag tillhör personligen kategorin ”Optimisten” då jag anser att G5 blivit bättre och bättre på att förstå den amerikanska marknaden samt att lanseringarna av nya devices kommer ha långt större påverkan på försäljningen än tidigare år.

MVH marben

0
Ogilla!
75
Gilla!
2013-04-04 22:44:04

Aktien infriar alla förväntningar och betalas nu ATH kring 55. Bolaget kommer i dagarna med prognosuppdatering.

Mycket talar för att aktien strax går vidare uppåt.

Sticker ut hakan. Tror plus 10 kronor innan sommaren och 70 vid årets slut.

0
Ogilla!
87
Gilla!
2013-04-04 22:53:56

Från 3 kronor 2010 till dagens 55...inte illa.

Upp till toppen
Kommentera

 

Tjäna mer pengar på dina aktieaffärer

Bli medlem på Aktieguiden gratis på 30 sekunder.

Som medlem på Aktieguiden kan du:

  • Läsa träffsäkra tips och analyser från duktiga traders
  • Ställa frågor till och chatta med aktieproffs
  • Få gratis tillgång till en över miljon inlägg aktiehandel
  • Skapa egna privata forumgrupper

För att få delta i diskussionerna på Aktieguiden krävs att du verifierar ditt mobilnummer. Läs gärna mer om varför verifiering behövs.

 

Redan medlem? Klicka här för att logga in.